رکوردشکنی هالیوود و سقوط اروپا ، دلایل افول سینما در قاره سبز

به گزارش مجله سرگرمی، حتی اگر اوج دریافت شبکه تلویزیونی نتفلیکس دلیل اصلی کاهش تعداد تماشاگران سینما در اروپا باشد، نمی توان عامل سالن های پیر و فرسوده را در این افت چشمگیر نادیده گرفت.

رکوردشکنی هالیوود و سقوط اروپا ، دلایل افول سینما در قاره سبز

به گزارش خبرنگاران به نقل از هالیوود ریپورتر، شاید رکود سینما هم نشانه ای دیگر از نظریه اروپای شکست خورده دونالد ترامپ باشد. در شرایطی که درآمد گیشه در آمریکای شمالی به رکورد تاریخی 11.85 میلیارد دلار با فروش 1.3 میلیارد قطعه بلیت رسید، اوضاع سینما در پنج کشور بزرگ غرب اروپا شامل بریتانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا روی طیفی از معمولی تا وحشتناک در حرکت بود.

درآمد سینماهای آلمان از محل بلیت فروشی در سال 2018 با 16 درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن روی عدد 965 میلیون دلار متوقف ماند و برای نخستین بار در چند سال اخیر به رکورد یک میلیارد دلار نرسید. در ایتالیا شرایط به مراتب بدتر بود و درآمد گیشه با پنج درصد کاهش به 633 میلیون دلار رسید. برای درک اوضاع وحشتناک سینما در ایتالیا کافی است بدانید هشت سال پیش درآمد حاصل از فروش بلیت 200 میلیون دلار بیش از 2018 بود.

نکته جالب اینکه بعضی سینماها در سرزمین چکمه ای اروپا یعنی ایتالیا هنوز سیستم تهویه هوا ندارند! فرانسه و اسپانیا به ترتیب با سه و دو درصد کاهش فروش نسبت به سال 2017 چندان درگیر پیامدهای افت تعداد تماشاگران نبودند و در این میان فقط بریتانیا بود که یک سال پررونق را در عرصه سینما ثبت کرد. آمار و ارقام ثبت شده در گیشه این کشور نشان می دهد درآمد با یک دهم درصد کاهش به 1.63 میلیارد دلار رسیده و 177 میلیون بلیت هم بالاترین تعداد از سال 1970 به بعد است.

بعضی کارشناسان می کوشند عواملی چون گرمای وحشتناک هوا و اوج دریافت تب جام جهانی فوتبال را دلیل اصلی کاهش استقبال تماشاگران از سینماها بدانند. اگر قهرمانی فرانسه و حضور انگلستان را در میان چهار تیم پایانی جام جهانی روسیه در کم شدن تعداد تماشاگران سینما موثر بدانیم، آنگاه باید دلیلی قانع کننده برای عملکرد بد سینماهای آلمان در مقایسه با فرانسه و انگلیس باشیم. تیم ملی فوتبال آلمان برای نخستین بار در چند دهه اخیر در مرحله گروهی حذف شد و مردم دیگر درگیر پیگیری نتایج آن نبودند که از سینما رفتن غافل شوند.

بعضی دیگر انگشت اتهام را سوی نتفلیکس می گیرند که خودش را به عنوان جدی ترین رقیب سینما در سال های اخیر معرفی نموده است. با راه اندازی خدمات این شبکه در اروپا، تعداد مشترکان آن در غرب قاره سبز از مرز 69 میلیون نفر فراتر رفت و این تعداد رقمی برابر با 5.7 میلیارد دلار هزینه استفاده از برنامه های نتفلیکس کردند. دیوید سایدباتم، کارشناس شرکت فیوچرسورس در لندن پیش بینی می نماید به لطف افزایش توجه مردم به شبکه های کابلی و اینترنتی، درآمد سینماها در چند سال آینده روندی کاهش خواهد داشت.

از سوی دیگر، عامل سالن های نمایش فرسوده و نه چندان مناسب در چند کشور اروپایی را هم نمی توان و نباید نادیده گرفت. علاوه بر ایتالیا که وصف آن رفت، در آلمان هم عمر بعضی مالتی پلکس ها به اوایل دهه 1990 می رسد و حتی سالن های انتظار چند سینمای مهم در این کشور از زمان سقوط دیوار برلین در پاییز 1991 تا امروز رنگ نخورده اند. در این شرایط، چرا باید انتظار داشته باشیم کسی 12 دلار برای رفتن به چنین سالنی هزینه کند؟

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11896

به "رکوردشکنی هالیوود و سقوط اروپا ، دلایل افول سینما در قاره سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردشکنی هالیوود و سقوط اروپا ، دلایل افول سینما در قاره سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید