شوقی که با گذر از بازار مهر می میرد

به گزارش مجله سرگرمی، بوی ماه مهر هر سال شاید از خاطره انگیزترین چیز هایی باشد که هم بچه ها را به وجد می آورد، اما پاییز 98 متفاوت از سال قبل شد.

شوقی که با گذر از بازار مهر می میرد

به گزارش خبرنگار از ، مشغول انتخاب اتوماتیکی خوش دست بودم و به این فکر می کردم قدم زدن در فروشگاه های نوشت افزار چقدر لذت بخش و تداعی گر خاطرات گذشته است، صدای داد و بیداد پدری شنیدم را که می گفت:کیف نمی خرم، از کیف خواهر و برادرهایش استفاده کند رشته افکارم پاره شد.

مادر سعی داشت پدر را توجیه کند که نباید داد بزند و لازم است که آن ها برای پسرشان کیف نو بخرند. اما! نتوانست. پدر با تاکید بیشتری گفت: پول ندارم، اصلا نمی خواهم برود مدرسه، چون این بچه درسخوان نیست، بعدهم حالا آن خواهر و برادرهایش که درس خواندند چه شد؟

پدر با عصبانیت از فروشگاه خارج شد و مادر رو به پسر بچه گفت: صد دفعه گفتم دست رو چیز های گران نگذار. پسر بچه هم با نگاهی بغض آلود گفت: مگر کیف ارزان تری هم بود؟ خودم به قیمت همه کیف ها نگاه کردم.

بعد با دلخوری به طرف در خروجی رفت. مادر چند دفتر و جعبه مدادرنگی و اتوماتیک و مدادهایی را که انتخاب نموده بود را روی میز جلو فروشنده گذاشت و گفت بعد خدمت می رسیم، البته قبل از خروج گویا لازم دید که برای فروشنده شرح دهد که دختر و پسربزرگش بعد از فارغ التحصیلی دانشگاه مدت هاست که بیکار و در جستجوی کار هستند و به همین دلیل فرزند سوم قربانی شده و پدر فکر می نماید پولی را که برای هزینه تحصیل می پردازد دور می ریزد.

درآمد های ثابت و افزایش چندبرابری قیمت ها

بعد از خروج مادر نگران از مغازه، فروشنده گفت: این روز ها بحث و دعوا سرخرید لوازم التحریر بسیار است. بعضی تلافی را سر فرزندانشان در می آورند و بعضی هم فکر می نمایند من به عنوان فروشنده مقصر گرانی هستم.

از قیمت ها پرسیدم قبل از این که فروشنده پاسخ دهد بانویی که همراه با دخترش مشغول خرید بود با اشاره به دفتری که در دستش بود گفت: قیمت ها چند برابر شده است این دفتر را من پارسال 8 هزار تومان خریدم و سال جاری باید 18 هزار توان بخرم. در صورتی که در آمد پارسال و سال جاری من تفاوتی ندارد.

بی رونقی فروش را در اکثر فروشگاه ها و مغازه های نوشت افزاری می توان دید

آقای احمدی زاده که 10 سال است اجناسش را فقط به صورت عمده عرضه می نماید درباره وضعیت بازار با اشاره به مغازه خالی از مشتری و پر از جنسش گفت: مغازه داری که پارسال کارتنی از من این جامدادی را می خرید حالا 10 تا 10 خرید می نماید. او وضعیت رکود را در دوران کاریش آن هم در وقت فروش بی سابقه خواند.

وارد مغازه عمده فروشی شدم که تک فروشی هم داشت با بانوی جوانی که با اشتیاق در حال خرید است به مصاحبه می نشینم و درباره قیمت ها می پرسم که می گوید: قیمت های این مغازه عالی است و من از دیدن آن ها شگفت زده شدم، ولی در کل هزینه ها بالاست و من نمی دانم آن ها که چند فرزند مدرسه رو دارند چه می نمایند.

جوهری صاحب مغازه که بیست سال در این عرصه فعالیت دارد و این شغل برای او موروثی والبته مورد علاقه است، در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: ما خودمان هم مدام به طریق دیگری شگفت زده می شویم، چون هر جنسی را که می فروشیم بعد به قیمت بالاتر می خریم. فشار خرید لوازم التحریر را روی مردم می بینیم، ولی چه می توان کرد کار در این زمینه سود حدود 10 تا 15 درصد دارد چقدر می توانیم تخفیف بدهیم؟

برای این فروشنده لوازم التحریر دیدن نگاه های پرحسرت بچه های که قدرت خرید لوازم التحریر دلخواهشان را ندارند و نگاه های عصبانی و البته شرمنده والدین برای نه گفتن به فرزندشان درد آور بود.

مغازه دار ها از وضعیت کساد بازار در فصل کار گلایه داشتند و پدر و مادر ها از ثابت ماندن درآمدشان و بالا رفتن اجناس می گفتند. البته هستند کسانی که با استشمام بوی ماه مهر، عطر مهربانی را می گسترانند بسیاری از خیران سعی می نمایند بااعطای لوازم و اسباب و وسایل مدرسه، شوق تحصیل را در دل دانش آموزان احتیاجمند زنده نمایند. حتی پویش مهربانی برای اهدا لوازم التحریر رایگان به کسانی که توان خرید ندارند در بین بعضی از فروشندگان هم به راه افتاده است.

چون برای آن ها هم علاوه برفروش جنس مغازه دیدن لبخند و شوق دانش آموزان هم لذت بخش است.

اما! این سوال مطرح است که آیا همه دانش آموزان احتیاجمند آن قدر خوش شانس هستند که تحت پوشش این پویش ها قرار بگیرند؟ کسی از این نذر مهربانی جا نمی ماند؟ در این شرایط تکلیف طبقه متوسط اجتماع چه می گردد. آن ها که درآمدشان ثابت است و چند فرزند مدرسه رو دارند چه باید بنمایند؟

دانش آموزان فقط در شروع سال احتیاج به لوازم التحریر ندارند!

هاشمی رئیس اتاق اصناف فارس در گفت و گو با خبرنگار از ، با اشاره به نمایشگاه عرضه محصولات مورد احتیاج دانش آموزان گفت: اجناس با تخفیف 3 الی 15 درصد در این نمایشگاه عرضه می گردد.

این نمایشگاه همه روزه از ساعت 9 الی 21 تا خاتمه شهریور ماه همه روزه مایحتاج مورد احتیاج دانش آموزان را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می نماید. در این نمایشگاه تنها واحد های عرضه نماینده نوشت افزاری و لوازم التحریر که دارای مجوز هستند حضور داشته و تمامی کالا هایی که عرضه شده نیز کالا های ایرانی و با کیفیت است. واحد هایی که نسبت به عرضه محصولات ایرانی با کیفیت اقدام می نمایند و این کالا را تا حد امکان ارزان به مشتری نهایی ارائه می نمایند. به گفته این مقام مسوول فضا به صورت رایگان در اختیار فروشندگان قرار داده شده است تا آن ها بتوانند محصولاتشان را با تخفیف حداکثری عرضه نمایند.

برپایی مداوم چنین نمایشگاه هایی می تواند باری از دوش خانواده ها بردارد. البته این نکته نیز قابل تامل است که دانش آموزانی در شهر های کوچکتر و حتی روستا ها هم زندگی می نمایند برای خرید لوازم التحریر با مشکل روبه رو هستند و معمولا نهایت توجه ها در هر زمینه ای را می توان معطوف به کلان شهر ها و شهر های بزرگ دید.

وجود دانشمندان صاحب نام ایرانی در دوره های مختلف تاریخی و دوران معاصر، موفقیت های بسیار دانش آموزان در عرصه های مختلف، شوق و اشتیاق دانش اموزانی که از به هر طریق از سد کنکور می گذرند گویای این مطلب است که ایرانی ها مردمی هستند که برای کسب علم و رسیدن به قله های پیشرفت اشتیاق فراوان دارند. سرمایه گذاری برای ایجاد شرایط تحصیل آسانتر می تواند

دستاورد های ارزشمندی به ارمغان آورد.

چ

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 45906

به "شوقی که با گذر از بازار مهر می میرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوقی که با گذر از بازار مهر می میرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید