نون.خ ، تصویری از اصالت مردم غرب ایران

به گزارش مجله سرگرمی، در سریال نون.خ به کارگردانی سعید آقاخانی علاوه بر اینکه مسائل روز جامعه تصویر شده، مخاطب شاهد زیبایی های غرب کشور و اصالت مردمان این سرزمین نیز هست.

نون.خ ، تصویری از اصالت مردم غرب ایران

سال جاری سعید آقاخانی که پیش از این سریال های بسیاری را برای نوروز شبکه های مختلف سیما کارگردانی نموده، با سریال نون.خ به شبکه یک آمده است و حالا که تقریبا یک سوم از آن به روی آنتن رفته می توان اذعان داشت که با سریالی پیروز روبرو هستیم.

  • قصه ای در محله های کردنشین ایران

آقاخانی که تا به حال 10 سریال برای تلویزیون ساخته در یازدهمین تجربه خود به سمت یکی از مناطق کردنشین ایران رفته و معضلات اجتماعی، مالی، سیاسی روز را از زاویه دید اهالی روستا به تصویر کشیده است. روستایی در اطراف کردستان که مردم آن با اصالت هستند و زندگی جمعی با یکدیگر را هنوز فراموش ننموده اند و برای انجام کارهای ریز و درشت خود تصمیم های جمعی می گیرند.

  • نون .خ یا سعید آقاخانی؟!

آقاخانی برای بار دوم در سریالی که خود کارگردانی می نماید، ایفاگر یکی از نقش های اصلی است . شخصیت نورالدین خانزاده یا همان نام مخفف نون. خ که به ظن اهالی روستا یک اختلاس گر است و به همین دلیل چنین نامی روی او گذاشتند، یکی از اصلی ترین کاراکترهای این سریال 13 قسمتی است. نوری یک کرد با اصالت نشان داده شده که در کردستان به صادرات تخمه آفتابگردان می پردازد و از این طریق به خبرنگارانان خود خدمت رسانی می نماید، اما یک اتفاق ناخواسته او را درگیر ماجراهایی تازه می نماید...

استفاده از لهجه کردی با بیان درست

آقاخانی برای فراوری چنین سریالی و برای دوری از هر حاشیه ای از همان ابتدا تحقیق های فراوانی را انجام داده است تا در میانه پخش مشکلاتی که بعضا برای سریال های دیگر بوجود می آید، گریبان او را نیز نگیرد. کارگردان سریال نون.خ که اصالتا کرد زبان است می گوید پیش از اینها به خاطر اصالت خانوادگی خود دوست داشتم سریالی را در این منطقه بسازم و تمام تلاشم را به کار بستم تا لهجه ها و آداب و رسوم هم شهریانم به خوبی اجرا گردد. او در این سریال با بهره گیری از چند تکه کلام و جمله به خصوص به شیرینی نقشش اضافه نموده است و تا به اینجای کار نشان داده که پیروز بوده است.

  • زیبایی های غرب کشور در قاب دوربین آقاخانی

همانطور که می بینید در این سریال لوکیشن های مختلفی به کار گرفته شده اند. از رودخانه و فضای سرسبز کردستان و کرمانشاه گرفته تا خانه های روستایی که در تصاویر هوایی به خوبی دیده می گردد. غیر از لوکیشن های بومی که در منطقه کردستان واقع شدند، و حال و هوای آن روستا را برای مخاطب تداعی می نمایند، لوکیشن هایی نیز در تهران و جاده های اطراف در این سریال دیده می شوند.

  • پیروزیت استفاده از بازیگران بومی

بیش از نیمی از بازیگران این سریال از بازیگران بومی منطقه کردستان و کرمانشاه انتخاب شده اند و تعداد دیگری از بازیگران این سریال بنا به ضرورت از بازیگران چهره تلویزیون و سینما هستند. حمیدرضا آذرنگ، هومن حاجی عبدالهی، علی صادقی و .... از جمله این بازیگران هستند.

تا زمانی که گروه فراوری در کردستان مشغول به تصویربرداری بودند امکان هماهنگی برای تهیه گزارش پشت صحنه مهیا نبود اما به محض اینکه گروه فراوری به تهران آمدند این شرایط مهیا شد تا شرایط فراوری سریال نوروزی شبکه یک را از نزدیک نظاره گر باشیم.

  • رستورانی در سربالایی غرب تهران، لوکیشن امروز گروه نون.خ

در سردترین روزهای آخرین فصل سال، کافه رستورانی واقع در غرب تهران محل تصویربرداری سریال نوروزی شبکه یک سیما بود. رستورانی با ساختمان سفید و تابلویی طلایی. بعد از پیمودن سربالایی نسبتاً شیب دار، سمت راست خیابان ماشین های بزرگی دیده می گردد که وظیفه برق رسانی به دوربین های صحنه را عهده دارند یا افرادی که عضو گروه تدارک هستند و با سینی های چای از عوامل پذیرایی می نمایند.

بنا به مقتضیات قصه نون.خ، سعید آقاخانی باید در این رستوران تصاویری را با حضور حمیدرضا آذرنگ، هومن حاجی عبداللهی و علی صادقی مقابل دوربین ببرد.

  • هنرورهایی پشت میز و جایگاه رستوران

بعد از عبور از در ورودی رستوران و پیمودن راه پله مارپیچ آن به طبقه اول و رستوران نزدیک می شوید. عبور از در بزرگ شیشه ای با دستگیره طلایی شما را وارد محوطه رستوران می نماید. با نگاهی اجمالی تعیین است افرادی که پشت میز و جایگاه های این رستوران نشسته اند همگی هنرور هستند و بنا به اعلام مدیر صحنه کاملا طبیعی نشان می دهند.

امروز کافی شاپ تعطیل است!

اما گروه فراوری در بخش انتهایی این رستوران که سالنی کوچک با نام کافه است ایستاده اند. برای ورود به بخش کافه باید از دومین در بزرگ شیشه ای با چارچوب چوبی عبور کرد. 10 میز کوچک و جایگاه های قهوه ای کم رنگ با رویه سبز در گوشه و کنار این کافه چیده شده است. دو ستون سیاه رنگ در دو طرف این سالن دیده می گردد و سمت چپ همان جایی است که مراجعین می توانند با قرار دریافت در پشت آن به صاحب کافه سفارش چای قهوه و ... دهند. پشت سر او یک تابلو بزرگ واقع شده است که روی آن لیست اقلام موجود در کافه نوشته شده است. کمی آنطرف تر و در بخشی که سفارش ها آماده می گردد چند دستگاه قهوه و اسپرسو ساز، چند شیشه قهوه، چای، نبات، شیرینی، شکلات، کیک و ... به چشم می خورد. در طراحی داخلی این کافی شاپ چند میز و جایگاه راحتی چرمی نیز استفاده شده است. در این میان اما نکته مهم این است که امروز به دلیل استقرار گروه فراوری سریال، کافی شاپ تعطیل است و به افرادی غیر از عوامل فراوری سرویس نمی دهد.

  • حاجی عبدالهی و چالش هایی که با نقش روحانی در این سریال دارد

روی مبل های راحتی این کافه چهره آشنایی مشغول صحبت با چند نفر از عوامل صحنه است. رحمت پایتخت یا همان صداپیشه عروسک محبوب پنگول در برنامه رنگین کمان یکی از نقش های اصلی سریال سعید آقاخانی را عهده دار است.

هومن حاجی عبداللهی که با ظاهری متفاوت در این سریال حضور پیدا نموده است هنوز به سمت اتاق گریم و لباس نرفته و با تیپ شخصی خود روی جایگاه نشسته است. وی درباره نقشش می گوید: برای اولین بار است که در نقش یک روحانی که اتفاقا داور فوتبال هم هست ظاهر می شوم. رفتار، گریم و لباس خاصی را در این سریال پوشیدم و روی رفتارم بسیار سنجیده کار کردم.

وی با اشاره به حضورش در این سریال می افزاید: برای ایفای این نقش چالش های زیادی سر راهم قرار داشت که با مشورت با کارگردان و افرادی که خود این شرایط را داشتند توانستم به راحتی با نقشم ارتباط برقرار کنم.

  • نوری با لباس های کُردی در خیابان
  • آقاخانی: اصالتا کرد زبان هستم

صحبت هایی بین چند نفر از عوامل فراوری رد و بدل می گردد که حکایت از ادامه تصویربرداری در خیابان های مجاور دارد. سعید آقاخانی با ظاهری کاملا متفاوت توجه اهالی خیابان را به خود جلب نموده است. او لباس کردی بر تن دارد و شالی دور سرش پیچیده است و در حالیکه در حال آنالیز خیابان های اطراف است با چند بازیگر نیز تمرین می نماید.

وی درباره لباس و پوشش خود در این سریال نیز می گوید: درست است خیلی ها می گویند این لباس خیلی راحت است، اما باید بگویم پوشیدن و درآوردن این لباس ها مثل لباس های سریال های تاریخی زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و سرعت فراوری را نیز کاهش می دهد. او روی چهارپایه گروه کارگردانی می نشیند و با برگه هایی که در دست دارد با بازیگران صحبت می نماید.

وی درباره این سریال می گوید: من اصالتا کرد زبان هستم و دوست داشتم که بخشی از دغدغه خبرنگاران های خود را در یک سریال به تصویر بکشم.

  • فرجی: برای ادای لهجه ها از بازیگران بومی کردستان استفاده کردیم

مهدی فرجی تهیه نماینده سریال نون.خ درباره مسائل هدف از فراوری ابن سریال نیز گفت: خدا را شکر شرایط مساعدی برای فراوری این سریال داریم و امیدواریم که مردم در ایام نوروز این سریال را تماشا نموده و با آن ارتباط خوبی برقرار نمایند. هدف ما سرگرمی و فراهم کردن اوقاتی خوش برای مخاطبان تلویزیون در این ایام بوده است.

وی با اشاره به انتخاب بازیگران این سریال نیز اضافه نمود: ما چند بازیگر اصلی داریم که همگی از چهره های برتر سینما و تلویزیون هستند و بنا به قصه ای که روایت می گردد مجبور بودیم در کنار آنها از بازیگران بومی کردستان و کرمانشاه نیز استفاده کنیم که لهجه ها به درستی ادا گردد.

  • سکانسی در کنار پارکی خلوت

سکانسی که قرار است دقایقی دیگر مقابل دوربین آقاخانی برود، مربوط به یک درگیری کنار پارک است. این سکانس که در پارک خیابان بالایی رستوران واقع شده است، پارک کوچکی است که وسیله های بازی کمی هم دارد. به دلیل سرمای هوا هیچ عابر پیاده ای نیز به اینجا نیامده و گروه فراوری می توانند از این فرصت بهترین استفاده را به نفع سرعت فراوری خود، ببرند. در این صحنه نیز دو سه هنرور بازی می نمایند، آنها مشغول تمرین های اولیه با کارگردان هستند و به محض اعلام ضبط توسط کارگردان آنها نیز جدی تر می شوند.

  • حضور نقش جدید بازیگر پایتخت در نون.خ

هومن حاجی عبدالهی بعد از خارج شدن از کافه به سمت اتاق گریم می رود و بعد از یکساعت از اتاق خارج می گردد، شاید کمتر کسی بتواند او را در ظاهر جدیدش در این سریال نوروزی بشناسد چراکه او به گفته خودش با حضور در این سریال نقش جدیدی را در کارنامه کاریش ثبت نموده است.

قرار است که حمیدرضا آذرنگ نیز به گروه بپیوندد، اما تا نزدیکی های ظهر خبری از حضور او نیست. علی صادقی نیز که یکی از بازیگران طنز سریال های تلویزیونی است، در گوشه ای از این خیابان طویل ایستاده و منتظر اعلام کارگردان است.

این سریال به تهیه نمایندگی مهدی فرجی، کارگردانی سعید آقاخانی و بازی بازیگرانی چون سعید آقاخانی، حمید رضا آذرنگ، هومن حاجی عبدالهی، فریده سپاه منصور و تعدادی بازیگران بومی کردستان و کرمانشاه برای نوروز شبکه یک سیما تهیه و فراوری شده است.

سریال نون.خ به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه نمایندگی مهدی فرجی هر شب از شبکه یک سیما پخش می گردد.

منبع: فارس

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17494

به "نون.خ ، تصویری از اصالت مردم غرب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نون.خ ، تصویری از اصالت مردم غرب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید