هارد SSD و تفاوت آن با هارد HDD

به گزارش مجله سرگرمی، آنچه که در روبرو با مسائل هارد از اهمیت بیشتری برخوردار است، تعمیر سخت افزاری آن نیست بلکه بازیابی اطلاعات آن است.

هارد SSD و تفاوت آن با هارد HDD

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام کانون بازیابی اطلاعات، تعمیر هارد فرایندی تخصصی و پیچیده است و احتیاج به تجربه کافی دارد. در این مطلب قصد داریم به تفاوت دو نوع کاربردی از هاردهای مورد استفاده را آنالیز کنیم و با تفاوت های آن آشنا شویم.

هارد SSD از دیگر ابزارهای ذخیره سازی داده و اطلاعات است که تفاوت هایی نیز با هارد HDD دارد. استفاده از هارد SSD به قبل از سال 1990 بازمی گردد. ولی این هارد در آن موقع مورد استفاده عموم نبود و فقط در کاربردهای نظامی و فضایی به کار می رفت. از سال 1995 استفاده از این هارد فراگیر شد و هم اکنون در بسیاری از کامپیوترها، لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند و تبلت ها از این هارد استفاده می گردد. البته گفتنی است که به دلیل سرعت بالا، این هارد قیمت بالاتری نیز نسبت به هارد HDD دارد و همچنین در حجم های پایین تری نسبت به HDD در بازار عرضه می گردد. از این رو در کامپیوترهای رده متوسط به بالا در کنار هارد HDD قرار می گیرد تا با نصب برنامه های کاربردی روی آن بتوان از سرعت بالایش بهره برد. هارد SDD در دو نوع هارد اینترنال و اکسترنال در بازار موجود است. هارد اینترنال در داخل کامپیوترها و لپ تاپ ها و دیگر دستگاه ها کاربرد دارد، ولی هارد اکسترنال یا خارجی قابل حمل بوده و با داشتن پورت USB قابلیت اتصال به هر دستگاهی را دارد.

SSD چگونه کار می نماید؟

هارد SSD یا دیسک حالت جامد (Solid State Disk) از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده و در ساخت آن از فناوری فلش NAND بهره گرفته شده است. نکته مهم این است که در معماری داخلی این هارد، بخش مکانیکی حذف شده است. هارد SSD در واقع نقش یک کنترل کننده را بازی می نماید و پلی است بین حافظه NAND و کامپیوتر. در ادامه به معرفی قسمت های مختلف این هارد می پردازیم.

معماری داخلی هارد SSD

بخش رابط (Interface): رابط بین هارد و کامپیوتر است که در نوع اینترنال آن از رابط های PATA و SATA استفاده می گردد و در نوع اکسترنال از رابط USB استفاده می گردد.

بخش کنترل کننده (Controller): این قسمت دقیقاً بین فلش های NAND و قسمت ورودی و خروجی واقع شده است و مغز فلش های NAND را شامل می گردد. وظیفه این قسمت کنترل ذخیره و بازیابی اطلاعات است.

حافظه فلش NAND: این بخش در واقع در همان بخش کنترل کننده واقع شده است و از چندین فلش بر پایه NAND تشکیل شده است. وظیفه این بخش ذخیره داده ها و اطلاعات است. اندازه این فلش ها 40 و در نسخه های جدیدتر 20 نانومتر است. مجموع ظرفیت این فلش ها، ظرفیت و حجم کلی هارد را تعیین می نماید.

تفاوت هارد SDD و هارد HDD

در هارد HDD اساس کار به این صورت است که سوزن هارد با قرارگیری روی هد، عمل آدرس یابی داده ها را انجام داده و سپس داده ها را به رم انتقال می دهد. در مرحله بعد داده ها برای پردازش به قسمت پروسسور انتقال داده می شوند. تمامی این مراحل به صورت مکانیکی انجام می گیرد و لذا باعث فراوری گرما و مصرف انرژی می گردد. در نتیجه کاهش سرعت خواندن و نوشتن را داریم. کاهش سرعت بوت سیستم، استهلاک قطعات مکانیکی، فراوری گرما و کاهش سرعت پردازش مسائلی هستند که در نتیجه این فرآیند پیش می آیند. ضمن اینکه هارد HDD نسبت به ضربه نیز حساس بوده و امکان از دست رفتن داده ها و خرابی هارد با کوچکترین ضربه وجود دارد.

با حذف بخش مکانیکی در هارد SSD مسائل موجود در هارد HDD برطرف و سرعت افزایش پیدا نموده است. علاوه بر سرعت بالا، مصرف پایین برق و فراوری گرما و صدای کمتر از دیگر مزیت های هارد SDD نسبت به HDD است. همچنین استفاده از حافظه مبتنی بر فلش در هارد SSD باعث شده که زمان تأخیر به حداقل برسد. از دیگر مزایای این هارد می توان به کاهش مصرف انرژی و سبک تر شدن این هارد نسبت به HDD اشاره نمود.

البته این هارد معایبی نیز دارد که از مهم ترین آن ها می توان به قیمت بالای این هارد نسبت به HDD اشاره نمود. موضوعی که باعث شده است بسیاری از کاربران همچنان به استفاده از HDD راغب باشند.

کانون بازیابی اطلاعات

کانون بازیابی اطلاعات از تخصصی ترین مراکز در امر بازیابی اطلاعات است و در زمینه تعمیر هارد اکسترنال و هارد دیسک های HDD ،SDD و همچنین بازیابی داده های سیستم های RAID فعالیت دارد. همچنین این مرکز جراحی انواع هارد دیسک ها را با برخورداری از ابزار تخصصی به صورت کاملاً تخصصی انجام می دهد. کانون بازیابی اطلاعات تنها مرکز تخصصی است که به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در زمینه هارد دیسک، به روزرسانی تکنولوژی های موجود در جهان و پیاده سازی آن ها با شرایط موجود در حال فعالیت است.

در کانون بازیابی اطلاعات تمام امور مربوط به بازیابی داده ها و تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ در کمترین زمان ممکن و در اسرع وقت اجرا شده و همچنین این مرکز اطلاعات بازیابی شده را پشتیبانی نیز می نماید. این عوامل یعنی فاکتورهای سرعت، تخصص و اطمینان نشان از حرفه ای بودن این مجموعه داشته و می تواند رضایت مشتریان را کسب کند. همچنین گفتنی است که مرکز بازیابی اطلاعات دارای دو شعبه بوده و از ابزارهای مدرن در امر بازیابی داده و فایل و همچنین جراحی تخصص هارد بهره می گیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41469

به "هارد SSD و تفاوت آن با هارد HDD" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هارد SSD و تفاوت آن با هارد HDD"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید