چه شد که دزدان دریایی بی خیال نفت شدند؟

به گزارش مجله سرگرمی، دزدی دریایی در برخی از نقاط استراتژیک مهم دنیا رو به رشد است اما دزدان دریایی در دوران قیمت های پایین تر نفت، به روش دیگری برای درآمدزایی متوسل شده اند.

چه شد که دزدان دریایی بی خیال نفت شدند؟

به گزارش خبرنگاران، گاهی قیمت ها به حد کافی برای بازار سیاه نفت منفعت ندارند. در روزهای نفت 100 دلاری، سرقت نفت، کالای جذابی بود اما اکنون دزدان دریایی علاوه بر سرقت نفت، به ربودن ملوانان برای باجگیری اقدام می نمایند که مسائل جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد نموده است.

مقابله با دزدی دریایی در بعضی از مناطق جهان نسبتا موفقیت آمیز بوده و در بعضی دیگر از مناطق کوشش ها برای تقویت امنیت دریایی شکست خورده است. اما تهدید ربودن خدمه کشتی توسط دزدان دریایی در همه مناطق وجود دارد.

شرق آفریقا

این منطقه یکی از مناطق تحت سیطره دزدان دریایی بود اما دزدی دریایی از سواحل سومالی در سال های اخیر به دلیل اقدامات جامعه بین المللی برای مقابله با این مشکل که جریان تجارت کالاها از جمله نفت را مختل نموده بود، کاهش پیدا نموده است. سومالی هم اقدامات برای مجازات دزدان دریایی را تشدید نموده است. منطقه شرق آفریقا شامل تنگه باب المندب بین یمن و جیبوتی و خلیج عدن است. طبق گزارش سالانه شرایط دزدی دریایی 2018 که از سوی بنیاد وان ارث فیوچرز منتشر شد، دزدی دریایی در این منطقه در سال 2017 به 54 مورد رسیده بود اما در 2018 به 9 مورد کاهش پیدا کرد.

اگرچه فعالیت دزدی طی سال های اخیر در آب های سومالی کاهش پیدا نموده اما مشکل استفاده از اسیران به عنوان منبع درآمد اضافی رفع نشده است.

غرب آفریقا

در حالی که به نظر می رسد فعالیت دزدان دریایی در بخش سواحل شرق آفریقا آرام شده اما بخش غربی این قاره شاهد رشد دزدی دریایی بوده که با گروگانگیری همراه بوده است. منطقه فعالیت دزدان دریایی شامل سواحل نیجریه و خلیج گینه است و تغییر هشداردهنده از رویکرد آنها در ربودن ملوانان به جای سرقت نفت در طول یک سال گذشته وجود داشته است. هند که منبع عمده ملوانان دریایی است کار کردن در کشتی هایی که در جهت نیجریه و خلیج گینه تردد می نمایند را برای همه ملوانان هندی ممنوع نموده است. نیجریه سالانه 10 میلیارد دلار نفت به هند می فروشد که یک سوم از کل فراوری این کشور آفریقایی را خریداری می نماید.

تنها در یک ماه گذشته دزدان دریایی در خلیج گینه دو نفتکش هندی را در دو حادثه جداگانه ربودند اما به سرقت نفت خام اکتفا نکردند و خدمه هندی را به عنوان گروگان با خود بردند. یک گروه از این گروگان ها از آن موقع آزاد شده اند اما یک دسته دیگر اسیر مانده اند. این مسئله به ناآرامی فزاینده در منطقه افزوده است زیرا کشتی داران و ملوانان نگران ایمنی خود و سلامت خدمه شان هستند.

در سال 2019 مجموعا 89 خدمه برای باجگیری در خلیج گینه ربوده شدند و اکنون شرکت بیمه بیزلی یک گزینه به نام پایرسی پلاس خلیج گینه عرضه نموده که به کشتی هایی که طعمه دزدان دریایی می شوند تا سقف معینی خسارت می پردازد.

در این منطقه 82 درصد از تمامی موارد گروگانگیری دریاهای جهان روی داده است زیرا تبهکارانی که در منطقه نیجر دلتا حضور دارند، علاوه بر سرقت نفت خامی که نیجریه صادر می نماید روی دریافت باج برای بسیاری از ملوانانی که از آب های نزدیک این منطقه عبور نموده اند حساب می نمایند.

افزایش دزدی دریایی در این منطقه به فقر و محرومیت مردم آن نسبت داده می گردد اما فعالیت های دزدی دریایی و گروگانگیری با چنان برخورد وحشیانه ای انجام می گردد که نشان دهنده ماهیت جنایتکارانه دزدان و عدم وجود زیرساخت های کافی برای مجازات و دولتهای فاسد بوده است.

جنوب شرقی آسیا

همچنین دزدی دریایی در تنگه سنگاپور، تنگه مالاکا و دریای سولو و دریای سلب رو به رشد است. در آخرین ماه 2019 شش مورد حمله دزدان دریایی در مدت شش روز گزارش شد. برای کل سال میلادی گذشته 30 مورد حادثه دزدی دریایی تنها در تنگه سنگاپور ثبت شده است. این منطقه جهت مهمی برای حمل نفت از خلیج فارس به بازار شرق آسیا است.

نه تنها ریسک فزاینده دزدی دریایی در این منطقه وجود دارد بلکه ریسک گروگانگیری برای دریافت باج هم افزایش پیدا نموده است. در دریای سولو بیشتر موارد گروگانگیری از سوی گروه تروریستی ابوسیاف صورت گرفته که مقرش در جنوب فیلیپین است. آخرین درخواست باجگیری برای یک اندونزیایی 567 هزار دلار بود. این گروه زمانی که باج دریافت نمی نماید گروگان هایش را سر می برد.

هزینه دزدی دریایی

دزدی دریایی هزینه دارد که فقط به نفت به سرقت رفته منحصر نمی گردد. همه هزینه های مربوط به نفت به سرقت رفته شامل خود نفت، پول باج، نرخ بیشتر بیمه و مواردی از این دست به هزینه هر بشکه نفت در جهان افزوده می گردد. پرداخت باج به ازای هر نفر از 18 هزار دلار تا 575 هزار دلار می رسد و اغلب این باج ها پرداخت می گردد.

فیلیپ دیاکون، مدیرعامل شرکت درایان گلوبال در این باره به ماریتیم اینتلیجنس گفت: دزدان دریایی خدمه کشتی را با خود می برند زیرا برای آنها می توانند پول بگیرند و پول هم دریافت می نمایند.

دزدی دریایی در غرب آفریقا در سال 2017 بیش از 800 میلیون دلار خسارت بر جای گذاشت. هزینه انسانی هم نباید فراموش گردد. بعضی از گروگان ها چند روز نگه داشته شدند تا پول پرداخت گردد در حالی که سایرین سال ها زندانی شدند و اسیران اغلب هدف ضرب و شتم، گرسنگی کشیدن، تهدیدها قرار گرفته و در شرایط غیرقابل تحمل نگهداری می شوند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در آخرین مورد دزدی دریایی که در روزهای پایانی سال 2019 به وقوع پیوست، هشت ملوان یک نفتکش یونانی در نزدیکی بندری در کامرون ربوده شدند.

تداوم امنیت دریایی ضعیف در گلوگاه های نفتی جهان همچنان سایه تهدیدآمیزی روی صنعت نفت انداخته و به سود تجارت نفت ضربه می زند.

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66337

به "چه شد که دزدان دریایی بی خیال نفت شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه شد که دزدان دریایی بی خیال نفت شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید