خواص تیامین (ویتامین b1) چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، ویتامین و مکمل تیامین را می شناسید؟ این ویتامین از خانواده بزرگ ویتامین B است که وجود آن برای بدن ضرورت دارد؛ خواص و عوارض کمبود این ویتامین را در خبرنگاران بخوانید.

خواص تیامین (ویتامین b1) چیست؟

بعد از زینک پلاس و اسید فولیک حالا نوبت به تیامین می رسد. خواص ویتامین b1 چیست؟ تیامین یا همان ویتامین b1 خواص زیادی برای بدن دارد؛ به طور کلی، خانواده بزرگ ویتامین b می تواند در زیبایی پوست و مو و سلامت و محافظت از بدن در مقابل بیماری ها نقش مهی ایفا نماید. با خبرنگاران همراه باشید تا درباره تیامین و خواص ویتامین b1 اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تیامین (ویتامین b1) ؛ ویتامین محلول در آب

تیامین یا ویتامین ب 1 یکی از دسته های مهم از گروه و خانواده بزرگ ویتامین B است؛ این ویتامین به بدن یاری می نماید که از انرژی کربوهیدرات استفاده کند؛ این مسئله برای متابولیسم گلوکز بسیار ضروری است و نقش کلیدی در بهبود عملکرد اعصاب، عضلات بدن و نیروی قلب دارد.

ویتامین B1 یا تیامین یک ویتامین محلول در آب است؛ درواقع ویتامین ها را طبق موادی که در آن حل می شوند، دسته بندی می نمایند، برخی از ویتامین ها در آب و بقیه در چربی حل می شوند. ویتامین های محلول در آب و از جمله ویتامین ب1 به وسیله جریان خون منتقل می شوند، هر ویتامینی که در بدن استفاده نگردد، توسط ادرار دفع می گردد، در ادامه درباره خواص ویتامین ب1 بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آنالیز بیشتر انواع ویتامین ها می توانید به مقاله همه چیز درباره ویتامین مراجعه کنید.

کاربرد تیامین (خواص ویتامین b1 )

همانطور که گفتیم، تمام ویتامین های B در آب حل می شوند. تیامین یا ویتامین ب1، کربوهیدرات، چربی و پروتئین را به انرژی یا گلوکز در بدن تبدیل می نماید. درباره خواص ویتامین ب1 چه می دانید؟ استفاده از این ویتامین و مکمل های آن سلامت کبد، قلب، پوست، مو و چشم ها را تضمین می نماید، تیامین برای بهبود عملکرد مغز هم گزینه بسیار مناسبی است. مصرف مداوم تیامین ایمنی بدن را بالا برده و استرس را کاهش می دهد.

کمبود ویتامین b1 (کمبود ویتامین ب1)

  • کمبود این ویتامین می تواند باعث کاهش وزن و بی اشتهایی گردد؛ در اثر کمبود تیامین، مسائل ذهنی، مثل سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت، ضعف ماهیچه و مسائل قلبی - عروقی رخ می دهد.
  • سندرم Wernicke-Korsakoff یک اختلال جدی است که می تواند معتادان به الکل را مبتلا کند، این بیماری با میزان مصرف تیامین ارتباط دارد.
  • بیماری ایدز (اچ آی وی) می تواند جذب مواد مغذی بدن را کاهش دهد، این مسئله می تواند به کمبود ویتامین B1 منجر گردد. مصرف این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.
  • از مکمل های تیامین در بهبود مسائل گوارشی و اسهال مداوم و تهوع هم استفاده می گردد.

منابع غذایی ویتامین B1 (ویتامین ب1)

  • یک رژیم غذایی مناسب سرشار از ویتامین b1 شامل چه خوراکی هایی است؟ شما می توانید ویتامین ب 1 را در جوانه های غلات، برنج قهوه ای، مخمر، گوشت گاو، آجیل و دانه های چرب مغذی پیدا کنید.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را از قلم نیاندازید، مواد غذایی حاوی ویتامین ب1 شامل گل کلم، پرتقال، تخم مرغ، سیب زمینی، مارچوبه و کلم است.

بدن ما به چه مقدار ویتامین B1 احتیاج دارد؟

دوز مناسب مصرفی برای مکمل و قرص های تیامین معمولا برای آقایان به صورت روزانه 1.2 و برای خانم ها 1.1 میلی گرم است. زنان باردار و شیرده هم باید هر روز 1.4 میلی گرم تیامین مصرف نمایند. البته قبل از مصرف این مکمل ها باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی قرص تیامین (ویتامین ب1)

مصرف قرص تیامین یا مکمل های آن به مقدار مناسب بی خطر است، هر چند ممکن است بدن شما نسبت به این دارو واکنش های آلرژیک و تحریکات پوستی نشان دهد. برای تزریق این ویتامین هم تجویز پزشک ضروری است البته شربت تیامین یک محصول تأیید شده توسط FDA است؛ اگر کبد شما مشکل دارد، در مصرف تیامین دقت کنید.

نظر شما درباره خانواده بزرگ ویتامین B چیست؟ آیا تا به حال قرص، شربت یا مکمل های ویتامین B1 مصرف نموده اید؟ تجربه های خود را با صفحه سلامتی مجله ما در میان بگذارید.

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: پیام دلتا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66096

به "خواص تیامین (ویتامین b1) چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص تیامین (ویتامین b1) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید