لزوم استانداردسازی واحدهای غذاخوری بین راهی، خدمات ارائه شده به گردشگران کیفی سازی می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، مجتمع های تفریحی، گردشگری و رفاهی بین راهی و رستوران های مستقر در جاده ها نقش اساسی در سلامت گردشگران دارند.

لزوم استانداردسازی واحدهای غذاخوری بین راهی، خدمات ارائه شده به گردشگران کیفی سازی می گردد

به گزارش خبرنگار از ، استانداردسازی مجتمع ها و اماکن بین راهی بویژه واحدهای غذاخوری و رستوران هایی که در جاده ها مستقر هستند، موضوع مهمی است. به طوری که کارشناسان تغذیه و سلامتی معتقدند موادغذایی ارائه شده در اماکن بین راهی و جاده ها باید به مراتب درجه سلامت و بهداشت بالاتری نسبت به غذاهای ارائه شده در سایر نقاط شهری داشته باشند.

اماکن بین راهی و تیرپارک ها عموما مجموعه هایی هستند که به منظور ارائه خدمات به رانندگان، مسافران و گردشگران در جاده های مواصلاتی شهرها یا استان ها تعریف و احداث شده اند و عموما دارای امکانات و خدمات بهداشتی، درمانی، تغذیه، صندلی عرضه سوخت، پارکینگ و سایر خدمات رفاهی هستند.

به طور کلی احداث و راه اندازی اماکن بین راهی را می توان بر حسب معیارهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، بصری، گردشگری، بازرگانی، مالی و زیست محیطی محل و مکان مدنظر تعریف و تشریح کرد.

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار از ، گفت: بیش از 30 مجتمع بین راهی در سطح استان فعالیت دارند که با نظر مثبت جهاد کشاورزی در واگذاری اراضی مورد احتیاج، سعی بر افزایش این تعداد از واحدهای اقامتی، گردشگری و رفاهی بین راهی است.

فلاحی با اشاره به اینکه از ابتدای سال یک مورد مجوز راه اندازی و احداث مجتمع بین راهی در سطح استان از سوی میراث فرهنگی صادر شده است، اضافه نمود: مجتمع های بین راهی گردشگری و رفاهی استان اردبیل، بر حسب نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائه شده درجه بندی می شوند که در این میان تنها 2 مجتمع در ردیف مجتمع های درجه یک هستند.

او بعضی مسائل مجتمع های بین راهی را یادآور شد و اعلام کرد: مسائل اصلی مجتمع های بین راهی در واقع در خصوص تغییر کاربری است که در این راستا از سوی جهاد کشاورزی استان کمی سخت گیری می شود، که امید است با نظر مساعد این سازمان مسائل خرد و کلان این حوزه نیز با هدف توسعه اشتغال و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به هم استانی ها و گردشگرانی که اردبیل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص برخورد با متخلفان گفت: با همکاری بازرسان مستقر در اداره کل بازدید هفتگی از مجتمع های بین راهی صورت می پذیرد.

فلاحی اضافه نمود: در این راستا تعداد 10 بازرس و کارشناس در بازدید های دوره ای میراث فرهنگی در واحد های بین راهی گردشگری و رفاهی حضور می یابند.

او در پاسخ به سوال ما در رابطه با رعایت نرخ و موازین حقوقی گردشگران در این مجتمع های بین راهی اظهار کرد: همه مجتمع های بین راهی گردشگری موظف به رعایت نرخ مصوب و بعضی موازین حقیقی و حقوقی هستند، که در صورت مشاهده هرگونه تخلف با خاطی به شدت برخورد می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در معرفی پروژه های شاخص بین راهی گردشگری و پذیرایی گفت: تمامی مجتمع ها و پروژه های مذکور و غیر مذکور، قابل اعتماد، مناسب برای اقامت محدود و دارای ویژگی های منحصر هستند.

صامت صالحیان مدیرسلامت محیط و کار معاونت اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، در گفتگوی اختصاصی با از ، گفت: طبق ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، واحد های مشمول این ماده، شامل مراکز تهیه و توزیع، نگهداری و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی ملزم به رعایت مقررات بهداشتی می باشند و عدم رعایت دستورالعمل ها و آئین نامه های بهداشتی در حوزه های بهداشت فردی، وضعیت ساختمانی و وسایل کار و .. تخلف محسوب می شود.

او با بیان اینکه تمامی این تخلفات در صورت رخداد مستوجب مجازات می باشد، اضافه نمود: مقررات بهداشتی مربوط به مراکز تهیه و فراوری، نگهداری، توزیع، فروش و حمل و نقل مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی مشمول ماده 13 در آئین نامه اجرائی این ماده پیش بینی شده که تمامی صاحبان واحد های مرتبط با موادغذایی و امور بهداشتی باید به آن توجه داشته باشند.

مدیر سلامت محیط و کار استان، از فعالیت سیستم پایش و نظارت بر اماکن در شهرستان های استان اطلاع داد و گفت: بازرسان بهداشت محیط بعنوان بازو های اجرایی مدیریت سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی در کلیه شهرستان های استان مشغول فعالیت بوده و متناظر با مسئولیت های تعریف شده بهداشت محیط انجام وظیفه می کنند. فعالیت بازرسان یاد شده در قالب مراکز بهداشت شهرستان ها و تحت مسئولیت واحد بهداشت محیط شهرستان بوده و شامل موارد ویژه بهداشتی نظیر گشت های مشترک، رسیدگی به شکایت های بهداشتی و بازرسی اماکن و مراکز در مناسبت های خاص نیز می شود.

صالحیان در رابطه با نحوه کار بازرسان در راستای پایش مراکز و اماکن تحت پوشش توضیح داد: هرچند هر بازرس بر اساس قانون می بایست 250 تا 300 امکنه تحت پوشش خود داشته باشد، لیکن در حال حاضر و به دلیل وجود بعضی کمبود ها، تعدادی از بازرسان بیش از 450 امکنه را نیز تحت پوشش خود دارند و علی رغم مشکل بودن امر بازرسی در این شرایط بنحو احسن انجام وظیفه می کنند.

او ادامه داد: خوشبختانه طی سال های گذشته نحوه بازرسی از مراکز و اماکن در حوزه سلامت محیط و کار تغییر یافته و در حال حاضر بازرسی ها و ثبت نتایج بازرسی به صورت الکترونیکی و به وسیله تبلت هایی که در اختیار بازرسان بهداشت محیط واقع شده است انجام می گیرد و نسبت به حذف چک لیست هایی که به صورت نسخه چاپی در اختیار بازرسان و صاحبان امکنه قرار می گرفت اقدام و با درایت مسئولان این روش کار سنتی به کلی منسوخ شده است.

مدیر سلامت محیط و کار معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: سابقه این امر به سال 1392 بر می شود که با توجه به راه اندازی سامانه جامع بازرسی از اواسط سال 1392 و برطرف مسائل اجرایی سامانه به تدریج نسبت به حذف چک لیست ها و پرونده های کاغذی اقدام گشت بنحوی که تقریباً از دوسال پیش قسمت اعظم اقدامات بهداشت محیط در سامانه مزبور ثبت و پیگیری می شود. با استفاده از این سامانه با وارد کردن کد هر امکنه در سامانه، و به وسیله چک لیست الکترونیکی بیش از 100 آیتم بهداشتی در مراکز و اماکن مورد نظرکنترل می شود.

صالحیان بر دریافت کارت بهداشت از سوی صاحبان واحد های پذیرایی بین راهی تاکید و اعلام کرد: به طور کلی بازرسان بهداشت محیط وظیفه نظارت بر بهداشت فردی، بهداشت ابزار و بهداشت ساختمان مراکز و اماکن تحت پوشش را بر عهده دارند که در این راستا مراکز و اماکن بین راهی از اهمیت بیشتری برخورداند و کارت بهداشت متصدیان و کارکنان بعنوان یک از مهمترین آیتم های بهداشتی قطعا مورد توجه جدی بازرسان بهداشت محیط قرار می گیرد، زیرا بطور مستقیم با سلامت کارکنان و در نتیجه سلامت مصرف کنندگان ارتباط دارد.

او توضیح داد: طی سال های گذشته طرح تشدید جهت افزایش کنترل و بازرسی در اماکن تعریف شده است که در این طرح بصورت گشت سیار صورت می پذیرد که همانند بازرسی های روتین و روزانه رد صورت مشاهده تخلف در واحد های تحت پوشش، مراتب در سامانه ثبت و به وسیله مراجع قضایی یا تعزیرات پیگیری می شود. گفتنی است بازرسی های اجرا شده در قالب طرح تشدید که بطور سرزده و ساعات غیراداری و گاه بصورت بازرسی های شبانه انجام می گیرد به نتایج خوبی منجر می شود.

مدیرسلامت محیط و کار استان در خصوص تعداد بازرسی از اماکن و واحد های بین راهی گفت: طی 5 ماهه نخست سال جاری در 111 مراکز و اماکن بین راهی موجود در مجموع 265 مورد بازدید انجام و در خصوص 20 امکنه اقدام قانونی انجام انجام شده که دو مورد منجر به پلمپ گشته است.

صالحیان اعلام کرد: تخلفات معمول به دو دسته بحرانی و غیربحرانی تقسیم بندی می شوند که در این میان یک سری شکایات معمولی است که همزمان مسئول شهرستان نیز بر این دسته نظارت دارد،، اما بحرانی به این صورت است که یا مسمومیت رخ داده باشد یا شکایت تلفنی گزارش داده شود.

او ادامه داد: در صورت گزارش وضعیت بحرانی قاضی شعبه یا کشیک ویژه بهداشت به همراه بازرس و نیروی انتظامی در محل حضور یافته و مورد را آنالیز و نسبت به برطرف سازی آن اقدام می کنند.

مدیر سلامت مرکز بهداشت استان در خصوص تشریح سامانه پاسخگویی سلامت یا پل ارتباطی 190 و نحوه کارکرد آن گفت: به منظور ارتقای پاسخگویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و استان به مردم، اطلاع رسانی و آگاهی از نحوه ارائه خدمات سلامت، امکان دسترسی سریع متقاضیان به خدمات و اطلاعات مورد احتیاج، هماهنگی بین مراکز متولی نظارت، سیاست گذاری و مدیریت و پاسخگویی خدمات، تهیه اطلاعات آماری جهت یاری به اتخاذ تصمیمات مدیریتی و برنامه ریزی آینده برای افزایش کیفیت ارائه خدمات سلامت و مطالبات مردمی، مرکز پاسخگویی سلامت 190 راه اندازی شده وکلیه هم استانی ها ومسافرین محترم میتوانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و یا موارد مشکوک نقض مقررات بهداشتی و تهدید سلامت عمومی مراتب را به وسیله تماس و ارتباط با سامانه 190 در میان گذاشته و در اصلاح وضعیت بهداشتی عمومی ومحیطی مشارکت کنند.

علی رحمتی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی بهاز گفت: در حال حاضر به طور حقیقی 13 مورد مجتمع بین راهی، رفاهی و خدماتی در محورهای مواصلاتی استان به صورت شبانه روزی فعال بوده که مابقی مجتمع ها به صورت تک شیفته فعالیت دارند.

رحمتی با اشاره به اینکه این مجتمع ها تحت نظارت و فعالیت بخش خصوصی هستند، اضافه نمود: از تمامی این مجتمع ها به صورت دوره ای و یا سرزده بازدید و کنترل صورت می گیرد، که در این راستا بعضی دستگاه های اجرایی استان از قبیل تعزیرات، میراث فرهنگی و بهداشت با ما همکاری گسترده ای دارند.

او به بعضی اقدامات ستاد سفر استان در رابطه با استقبال از مسافران در فصول گردشگری نیز اشاره و توضیح داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در قالب کمیته حمل و نقل ستاد اجرایی خدمات سفر استان، اقدامات زیادی در طول نوروز و تابستان داشته که آنالیز نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائه شده در مجتمع های بین راهی و راهدارخانه ها کوچک ترین این اقدامات است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ادامه داد: بیشتر مجتمع های بین راهی استان اردبیل شامل رستوران، صندلی سوخت، نمازخانه، فروشگاه خدمات خودرویی، سرویس بهداشتی زنانه و مردانه، فضای سبز و غذاخوری می باشند، که هدف از ارتقای استاندارد در این اماکن، کیفی سازی خدمات ارائه شده به گردشگران و مسافران عزیز است.

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم در کشور ما، در صورت تامین شرایط لازم و زیرساخت ها مطابق با استانداردهای روز جهان، حرف های زیادی برای گفتن در حوزه های بازرگانی، فرهنگی، مالی و اجتماعی دارد، لیکن پربار ساختن این صنعت مستلزم یک سری استانداردهای ریز و درشت بوده که عملیاتی کردن این مولفه ها هم احتیاج به تعامل و همت مستمر دارد.

اما اینکه نقش مجتمع های بین راهی و اماکن رفاهی در جاده ها در این صنعت چیست و کجاست؛ باید گفت مجتمع های بین راهی و تیرپارکها عموما به عنوان یک اهرم در جذب گردشگران تلقی می شود؛ چرا که راحتی گردشگر در یک منطقه صرفا به نقاط داخل شهری و محل اقامت آن محدود نمی شود، چه بسا که نقش اساسی در آسایش و رضایت گردشگران را همین مجتمع های بین راهیِ استاندارد هم تامین می کنند.

امید است در راستای جلب رضایت حداکثری گردشگران در استان اردبیل نیز مسئولان ساعی و غیرساعی تمام کوشش خود را جهت تامین زیرساخت های گردشگری در جاده ها و استانداردسازی اماکن رفاهی این استان به کار گیرند.

گزارش از نوشین سلامت

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 44137

به "لزوم استانداردسازی واحدهای غذاخوری بین راهی، خدمات ارائه شده به گردشگران کیفی سازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم استانداردسازی واحدهای غذاخوری بین راهی، خدمات ارائه شده به گردشگران کیفی سازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید