مواد غذایی مضر برای سلامت روده

به گزارش مجله سرگرمی، باکتری های روده منجر به تقویت انرژی و سیستم ایمنی بدن شما می شوند. مشکل این است که گاهی اوقات عادات بد غذایی می تواند عملکرد این باکتری ها را دچار مشکل نموده و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد. خطرناک ترین غذا ها که تعادل باکتری های روده را بهم زده و سلامت این عضو بدن را تحت تاثیر قرار می دهند از این قرارند:

مواد غذایی مضر برای سلامت روده
در یکی از مطالعات موفقیت آمیز اخیر، دانشمندان کشف کردند که میکرو ارگانیسم های روده نه تنها تحت تاثیر عملکرد سلول های ایمنی بدن قرار می گیرند، بلکه در واقع از فراوری سلول های ایمنی که خطوط اولیه دفاعی در برابر عفونت هستند، پشتیبانی می نمایند. روده شما دقیقا دو سوم سیستم ایمنی بدن شما است. در واقع، روده بسیار پیچیده است و بسیاری از عملکرد های بدنی را تنظیم می نماید که اغلب مغز دوم بدن نامیده می گردد.

حدود 80 درصد از سروتونین انتقال دهنده عصبی در دستگاه گوارش فراوری می گردد و در مغز نمی باشد. از آنجا که اندازه زیادی از انتقال دهنده های عصبی در روده فراوری می شوند. این بدان معنی است که دستگاه گوارش شما تا حد زیادی مسئول سلامتی جسمی و روانی کلی شما می باشد. دکتر الیزابت لیپسک ، مدیر علمی برنامه های تغذیه و سلامت یکپارچه در دانشگاه مریلند از سلامت یکپارچه شرح می دهد که باکتری هایی که در روده ما به تنظیم متابولیسم یاری می نمایند، برای بیان ژن های ما هستند. بعلاوه بیان می نماید که هنگامی که این باکتری ها متعادل هستند، ما دارای انرژی و فعالیت مغزی بهتری هستیم.

بعضی دیگر از واقعیت های مفید درباره سلامت رودهما 10 برابر باکتری بیشتر در سیستم گوارشی خود نسبت به سلول هایی داریم که در بدن ما هستند.

99 درصد از DNA بدن ما از DNA باکتریایی ایجاد شده است.

به عنوان یک نتیجه از پروژه ژنوم انسان، دانشمندان کشف کردند که ما ژن هایی کمتر از یک هویج یا آناناس داریم! به جای آن، ژن هایی که ما داریم همواره برای میکروب ها در روده ما بیان می شوند.

پوشش روده شما تنها یک سلول ضخیم است که بسیار نازک تر از پلک شما میباشد و خود را هر چند روز یکبار جایگزین می نماید.

این واضح است که روده سالم برای شادابی و سلامتی لازم است. اما همانطور که آن متوقف می گردد، در حدود یک سوم از افراد امروزه به نوعی دارای مشکل گوارشی به صورت هفتگی یا ماهانه می باشند. همانطور که معلوم است، بسیاری از راحتی در ارتباط با زندگی مدرن در واقع از بین برنده سلامت روده است.1

خوراکیهایی که برای روده مضر هستند

مواد قندیقند دشمن شماره یک محسوب است. قند و دیگر کربوهیدرات ها ساده ارگانیسم های مخمری را تغذیه می نمایند که رشد بیش از مقدار آنها در روده شما می تواند فرایند گوارش را مختل نموده و به دیواره های روده آسیب وارد و هرچه بیشتر آنها را نشت پذیر کند.

غلات فرآوری شدهگروهی از پروتئین ها به نام مهارنماینده های آمیلاز تریپسین (ATIs) ممکن است به مقدار گلوتن در زمینه تحریک التهاب، مسائل گوارشی و بیماری های مزمن بد باشند. این مهارنماینده ها و گلوتن در محصولات تهیه شده از گندم، آرد سفید، نان سفید، شیرینی ها و کیک ها، یافت می شوند.

چربی های ناسالم و روغن های بی کیفیتگلرنگ، سویا، ذرت، پنبه دانه، بادام زمینی، سبوس برنج، روغن نباتی، روغن کانولا، و تمام انواع مارگارین - به طور تعیین، اسیدهای چرب امگا-6 موجب التهاب می شوند.

چربی های ترانسغذاهای سرخ شده، فست فودها، محصولات پخته شده به صورت تجاری و اقلامی که با روغن نیمه هیدروژنه، مارگارین و روغن نباتی تهیه شده اند.

شیرین نماینده های مصنوعیافزودنی های غذایی، نگهدارنده ها - آسپارتام، ساخارین، اسسولفام K، مونوسدیم گلوتامات، پروتئین گیاهی هیدرولیز شده، رنگ های غذایی، گلوتامات، پارابن ها، مخمر، به علاوه لیست طولانی از نگهدارنده ها موادی نیستند که سلامت شما را بهبود ببخشند.2

دانه های با گلوتن بالااگرچه فیبر موجود در دانه ها عملکرد روده را بهبود می بخشد، گلوتن دانه های تصفیه شده می تواند منجر به بعضی مسائل گوارشی گردد. گلوتن به طور صحیح هضم نشده یا متابولیزه نمی گردد و در نتیجه عوارضی مانند آلرژی یا واکنش های جانبی را به همراه دارد. مصرف بیش از حد گلوتن منجر به افزایش سطح التهاب می گردد و اگر این التهاب کنترل نگردد، با بیماری های خودایمنی مانند دیابت، آرتروز، آلزایمر، لوپوس، فیبرومیالژیا، ام اس و بیماری کرون همراه خواهد بود.

گوشت قرمزخوردن گوشت قرمز به طور منظم نه تنها خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد، بلکه می تواند با افزایش التهاب در بدن، عملکرد روده ها را نیز مختل کند. گوشت قرمز در مقایسه با گوشت مرغ یا بوقلمون دیر هضم است و می تواند منجر به التهاب شکم و نفخ گردد. علاوه بر این گوشت قرمز اندازه باکتری های خوب روده را کاهش می دهد و خطر ابتلا به عفونت را بالا می برد.

غذا های سرخ شدهاین غذا ها که بسیار خاصیت اعتیادآور دارند، در طولانی مدت باعث اختلالات متابولیکی و مسائل وزن می شوند. در کوتاه مدت عارضه این نوع غذا ها از این قرار است: روده را تحریک می نمایند و اسید معده را افزایش می دهند. بعلاوه مسائلی از قبیل ریفلاکس ایجاد می نمایند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، گاستریت و دیگر اختلالات گوارشی باید از این غذا ها به شدت اجتناب نمایند.

لبنیاتدر حالی که محصولات لبنی می توانند مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما را تامین نمایند، افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، باید از مصرف آن ها اجتناب نمایند. چربی، لاکتوز و سایر پروتئین های لبنیات به طور مستقیم بر سلامت روده ها تاثیر می گذارند و میکروبیوم آن ها را تغییر می دهند. لبنیات پرچرب بعلاوه منجر به التهاب و سایر مسائل گوارشی در بدن می شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید نوع بدون لاکتوز و حاوی پروبیوتیک این محصولات را انتخاب نمایند.

غذا های تندفلفل از جمله غذا هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نماید. با این حال مصرف بیش از حد غذا های تند سبب التهاب جدی در پوشش معده و روده شما می گردد و این فرایند برای افرادی که مسائل گوارشی دارند خطرناک است. سوزش سر دل، ریفلاکس اسید و گاستریت از جمله علائم مصرف بیش از حد غذا های تند است.

قهوه و نوشابهقهوه و نوشابه با افزایش ریفلاکس اسید و التهاب روده ارتباط دارند. این نوشیدنی ها با مقادیر بالای شکر و مواد افزودنی، باعث اسهال و درد های شدید شکمی می شوند.

مواد غذایی کنسرو و پردازش شدهآنچه صنعت تمایلی ندارد که مردم بدانند این است که مواد مغذی غذا های کنسرو و پردازش شده بسیار کم هستند. در عوض این غذا ها سرشار از مواد افزودنی هستند که سلامت روده را تحت تاثیر منفی قرار می دهند. مواد افزودنی این محصولات خطر ابتلا به بیماری های متابولیک، سندرم روده تحریک پذیر و انواع مختلف سرطان ها را بالا می برند.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.hidoctor.ir

3.www.yjc.ir

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163323

به "مواد غذایی مضر برای سلامت روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مضر برای سلامت روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید