27 بهمن زمان برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: جشن ملی و جهانی شدن زیلو در روز 27 بهمن با حضور مردم و مسئولان استانی و کشوری در میبد برگزار می گردد.

27 بهمن زمان برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان از برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو در روز 27 بهمن در میبد اطلاع داد و گفت: این هنر صنعت قدیمی پس از یک دهه رکود خوشبختانه با ایجاد مجتمع های زیلوبافی و تنوع در بافت و نقش، در میبد رونقی دوباره یافته است.

او اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم صنعت جهانی زیلو را که برندی به دست آمده است، رونق دهیم باید بعد از برگزاری جشن زیلو با بیشتر کردن فعالیت ها و همکاری ها از این برند در جهت توسعه و رونق آن استفاده کنیم.

فاطمی با اشاره به اینکه بافت زیلو در استان یزد و خاصه در شهری، چون میبد از جایگاهی والا برخوردار است، گفت: این دست بافته ارزشمند از قدیمی ترین محصولات صنایع دستی استان به شمار می رود، به طوری که در میبد قدمت آن به پیش از اسلام می رسد و حتی عقیده بر این است که زیلو از ابداعات آن خطه بوده و گسترش بافت آن از طریق استادکاران میبدی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطر نشان کرد: شاخص هایی از قبیل زنده بودن این هنر، تعداد کارگاه ها، تعداد افراد شاغل، تنوع محصولات و میزان استفاده مردم از این هنر موجب شده تا این شهر به عنوان شهر ملی و اکنون نیز به عنوان شهرجهانی زیلو معرفی گردد.

این مقام مسئول با اشاره به زنده بودن هنرصنعت زیلو در شهرستان میبد گفت: در شهرستان میبد 300 دار زیلو برپا بوده و زمینه اشتغال بیش از 550 نفر را فراهم نموده است.

فاطمی اضافه کرد: در حال حاضر زیلو در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده، روکش جایگاه و غیره در طرح ها ورنگ های مختلف در شهرستان میبد فراوری می گردد.

او در خاتمه اظهار کرد: استقبال زیاد مردم و حتی گردشگران خارجی از این هنر صنعت، رونق زیادی به بازار های میبد داده است.

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40180

به "27 بهمن زمان برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "27 بهمن زمان برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید