ایران فارغ از تحریم ، همچنان به توسعه روابط با هند می اندیشد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - پایگاه خبری دِ هیندو هند روز یکشنبه به نقل از حمید رضا فولادگر، نماینده مجلس ایران نوشت که تهران به رغم تشدید تحریم های واشنگتن، همچنان به توسعه همه جانبه مناسبات خود با دهلی نو فارغ از این اقدامات خصمانه می اندیشد.

ایران فارغ از تحریم ، همچنان به توسعه روابط با هند می اندیشد

به گزارش این رسانه هندی فودلاگر که در راس یک هیات هفت نفره از مجلس شورای اسلامی ایران به هند سفر نموده است ، امروز یکشنبه در دیدار با ویجی کلانتری رئیس انجمن کل صنایع هند گفت: ایران خواهان امضای یک پیمان تجارت آزاد میان دو کشور است تا با حذف محدودیت های گمرکی و تعرفه های تجاری حاصل از این پیمان نامه، حوزه های همکاری های اقتصادی دو کشور را بیشتر از قبل توسعه ببخشد.

فولادگر توسعه همکاری های بانکی دو کشور را نیز یکی از این حوزه های همکاری خواند و گفت : اگر چه امروزه فقط یوکو بانک هند با ایران همکاری اقتصادی دارد، اما این همکارهای باید به بانک های دیگر هند نیز بسط داده گردد.

وی تاکید نمود که اگر چه حجم تجارت فعلی میان ایران و هند حدود 10 تا 13 میلیارد دلار است، اما روابط تجاری دو کشور قابلیت آن را دارد که به بیش از این مقدار توسعه یابد، چرا که مجلس شورای اسلامی اخیرا قانونی را تصویب کرد که به واسطه آن اخذ اقتصادیات های مضاعف میان ایران و هند حذف می گردد.

این نماینده مجلس با اشاره به تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که ملت ایران به رغم آن که به همه تعهدات خود در قبال توافق جامع قدرت های هسته ای دنیا با ایران که در قالب توافق نامه بین المللی برجام مندرج است ، عمل نموده است.

وی اضافه کرده است که با وجود این پایبندی ایران به تعهداتش ، اما همچنان هزینه های زیادی را می پردازد چرا که آمریکا نه تنها در برابر امضای خود پای آن توافق بد عهدی نموده است ، بلکه به مانع تراشی برای دیگر کشورها نیز پرداخته است .

فولادگر گفت: اگر چه آژانس بین المللی انرژی اتمی 14 بار از تاسیسات نظامی و هسته ای ایران بازدید به عمل آورد و بر پایبندی کامل ایران به تعهدات اش در این خصوص صحه گذاشت، اما آمریکا این بار نیز به بهانه ای واهی فشارها بر ملت ایران را مضاعف نموده است.

وی به بعضی ابعاد همکاری های ایران و هند پرداخت و تاکید نمود که توسعه زیرساخت های بندر چابهار ایران برای تسهیل تجارت هند با کشورهای آسیای مرکزی و اروپای شرقی می تواند زمینه ساز توسعه این همکاری های دو جانبه به ویژه در حوزه گردشگری باشد.

وی اضافه کرد: ایران به تازگی با حذف بسیاری از تشریفات دست و پا گیر برای صدور ویزا سفر برای هندی ها به مقصد ایران و نیز راه اندازی تور گردشگری سراسری از چابهار به تهران و دیگر شهرهای گردشگری ایران با قطار ویژه ، بنا دارد همکاری های دو جانبه میان هند و ایران را بیش از گذشته توسعه بخشد.

وی جی کلاتی، رئیس انجمن کل صنایع هند نیز در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه هر چه بیشتر روابط میان ایران و هند، خواهان سرمایه گذاری ایرانیان در بخش های صنعتی به ویژه صنعت نفت هند شد و گفت: اگر چه تاکنون فقط یوکو بانک هند متولی انجام امور اقتصادی میان دو کشور بوده است، اما نباید این امر به همین بانک محدود باشد، چرا که حجم مبادلات دو جانبه بیش از حدی است که فقط این بانک بتواند از عهده آنها برآید.

آساق**1378**1104**

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17854

به "ایران فارغ از تحریم ، همچنان به توسعه روابط با هند می اندیشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران فارغ از تحریم ، همچنان به توسعه روابط با هند می اندیشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید